Al twee maanden in Oslo: halverwege - Reisverslag uit Kringsjå, Noorwegen van Robin van Schaik - WaarBenJij.nu Al twee maanden in Oslo: halverwege - Reisverslag uit Kringsjå, Noorwegen van Robin van Schaik - WaarBenJij.nu

Al twee maanden in Oslo: halverwege

Door: Robin van Schaik

Blijf op de hoogte en volg Robin

13 Maart 2019 | Noorwegen, Kringsjå

Twee maanden zijn alweer voorbij. Wat zijn ze snel gegaan. Ik heb de afgelopen tijd ook niks meer geschreven. Nu zit ik in de bus naar Lapland toe, een rit van zo’n 20 uur. Dit leek mij een mooi moment om weer een stukje te schrijven.

In de twee maanden dat ik er ben, is er al zo veel gebeurt. Ik heb verschillende plekken gezocht, ik heb stage gelopen op een basisschool, er zijn mensen langs gekomen en nog veel meer. Ik wist na de eerste week al niet waar ik moest beginnen, maar nu vind ik het al helemaal lastig.

De colleges zijn allereerst niet zo bijzonder. Op de universiteit worden bijna alleen maar lectures gegeven. De minor die ik hier volg gaat over cultuur en identiteitsvorming, een beetje een vaag onderwerp als er alleen maar in het algemeen over gepraat wordt. Gelukkig mogen we zelf onderzoek doen, dus dan kan je een onderwerp kiezen dat je interessant vindt.

De twee weken stage die ik heb gelopen, vond ik heel erg gaaf. Ik kwam, samen met 2 andere studenten in class 6c. Dit is vergelijkbaar met groep 8. De school zelf was redelijk heftig. Er waren vaak onenigheden tussen kinderen en gevechten kwamen regelmatig voor. Wij waren er alleen maar om te observeren. Dit is wat we de eerste dag ook vooral deden. Gelukkig konden de kinderen in de klas heel goed Engels. Dit zorgde ervoor dat we konden praten met de kinderen, ze konden helpen en zelf een band met ze op konden bouwen. Op donderdag hadden de kinderen twee uur lang gym. Nu hadden ze net een periode waarin ze moesten gaan turnen, erg leuk voor mij dus! Helaas was de gymdocent met zwangerschapsverlof, dus een invaller verzorgde de les. Vlak voordat de les zou moeten starten, vroeg de invaller of wij iets wisten van turnen. Hij was zelf geen gediplomeerd docent en had nog nooit gymles gegeven. Gelukkig geven Merel (zij liep stage in 6B) en ik gymles in Nederland. Uiteindelijk hebben wij de les en de les van de week erna overgenomen en samen gegeven. Dit was een superleuke ervaring. De kinderen vonden het heel gaaf. Ze hadden dingen gedaan die ze nog nooit eerder in een gymles hadden gedaan. De leerkracht heeft ons meerdere malen bedankt en gaat alle ideeën meenemen in zijn eigen lessen.

Naast school en stage heb ik allemaal verschillende plekken in Oslo kunnen bezoeken. Ik vind het leuke aan Oslo dat je heel snel in de stad bent, maar ook net zo snel midden in de natuur zit. In de stad heb ik alle verschillende highlights gezien. Ik heb aan het begin van het semester langlaufski’s gehuurd. Op 2 minuten lopen zit een van de grootste langlaufbanen in Oslo. Ik moet nog veel oefenen, maar het is al superleuk om op een vrije middag mijn ski’s te pakken om met vriendinnen een parcours af te skiën.
Ook hiken en wandelen kan je hier heel erg mooi doen. Je hebt verschillende plekken in Oslo waar je hele mooie uitzichten hebt over de stad en over de natuur. Een voorbeeld hiervan is de Kolsas klif. Om bij deze klif te komen, moet je zo’n 2 uur bergopwaarts hiken. Met al de sneeuw is dat best wel een uitdaging, maar het uitzicht dat je onderweg en bij de klif hebt, is het helemaal waard.

Ik heb erg veel zin in de dingen die nog gaan komen. Allereerst start mijn trip naar Lapland voor 7 dagen. Verder staat er nog een weekend naar Kopenhagen gepland en bezoekjes van veel leuke mensen.

  • 14 Maart 2019 - 14:19

    Fred:

    Robon, veel plezier in Lapland, vergeet in Kopenhagen niet langs de Nyhavn te gaan, is erg mooi!

  • 17 Maart 2019 - 09:03

    Gerda:

    Hoi Robin,
    Wat een ervaring doe jij daar op. En wat leuk dat je zelfs in Oslo je turnervaring kan delen. Ik keek al uit naar een verslag van je periode in Noorwegen. Dit is weer een mooi verhaal dat je met ons deelt. Heel veel plezier in Lapland, en ik kijk al uit naar je volgende verslag.
    Liefs Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 07 Jan. 2019
Verslag gelezen: 1504
Totaal aantal bezoekers 3397

Voorgaande reizen:

11 Januari 2019 - 31 Mei 2019

Studeren in Oslo

Landen bezocht: