Een week in Oslo - Reisverslag uit Kringsjå, Noorwegen van Robin van Schaik - WaarBenJij.nu Een week in Oslo - Reisverslag uit Kringsjå, Noorwegen van Robin van Schaik - WaarBenJij.nu

Een week in Oslo

Door: Robin van Schaik

Blijf op de hoogte en volg Robin

17 Januari 2019 | Noorwegen, Kringsjå

Ik ben nu al bijna een week in Oslo. Ik begin het hier nu steeds meer te kennen. In de eerste week heb ik zoveel nieuwe dingen gedaan en indrukken gekregen, dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen. Toch ga ik het maar proberen.

Op zaterdag hadden we een introductie op de universiteit. Dit was achteraf niet zo heel bijzonder. Een man die over internationalisering ging, heeft een aantal praktische dingen verteld en daarna gingen we in groepjes uiteen. In het groepje heb ik wat gekletst met anderen, maar meer ook niet. Samen met Marije, Merel en Laura (3 andere Nederlandse studenten) ben ik de stad een beetje gaan verkennen. We zijn onder andere langs het Parlementsgebouw geweest. Achteraf bleek dat we alleen de achterkant van het gebouw hebben bekeken. Zonder erbij na te denken en zonder een rondje te lopen, zijn we weer weggegaan. We gaan zeker nog een keer terug om ook de voorkant te bekijken.

Op zondag heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van mijn abonnement op de sportschool op de campus. Een goed begin van de goede voornemens. Achter de campus zit een groot meer waar je omheen kan lopen. Wat is het daar mooi! De natuur is hier echt heel erg gaaf. Met z'n 5en hebben we daar een stuk gelopen en mooie foto's gemaakt.

Maandag was alweer een sportieve dag. In de ochtend ben ik samen met Merel naar een andere locatie van de sportschool gelopen om daar te gaan zwemmen. Het gebied waar ik zit, Kringsja, zit redelijk hoog, dus het was een lekker stuk naar beneden lopen. Na het zwemmen zijn we met de metro terug gegaan, omdat we ons 's avonds ook hadden ingeschreven voor een groepsles bij de eigen sportschool. Aan sport en beweging is hier geen gebrek! Ik merk dat de gemiddelde Noor ook erg sportief is.

Dinsdag zijn we met een aantal internationale studenten wezen schaatsen in de stad. Je zag meteen wie van de studenten Nederlands of Noors was. De andere studenten schuifelden vooruit of gebruikte een stapel kratten om zich aan vast te houden.

Woensdag was de dag dat de lessen gingen starten. We hebben alle docenten ontmoet die we dit semester gaan krijgen en we hebben kennis gemaakt met de klas. Woensdagmiddag ben ik nog samen met Marije naar een park geweest om het uitzicht van de stad te bekijken.

Donderdag begonnen de echte 'lectures'. We hebben hier 1 docent per dag. Gelukkig hadden we maar 3 uur les, want het was helaas best wel saai. De docent sprak gebrekkig Engels en sprong van de hak op de tak. Er was geen touw aan vast te knopen. Gelukkig hebben we ook nog andere docenten, dus ik hoop dat die op een andere manier lesgeven.

Na een week merk ik al veel verschillen met Nederland en met thuis. Een groot verschil is dat alles hier verschrikkelijk duur is. Dit heeft wel zijn voordelen. Het houdt je wel goed tegen om te gaan shoppen, omdat je weet dat je het thuis goedkoper kan krijgen. Met eten kopen valt het gelukkig wel mee. Ik heb met 3 andere meiden afgesproken om zo veel mogelijk samen te eten om kosten te besparen. Ook hoef ik nu maar zo'n twee keer in de week te koken.

Voor morgen moet ik voor het eerst een deel van een boek lezen om mij voor te bereiden. Dat neemt het vakantiegevoel wel een beetje weg. Ik ben wel erg benieuwd naar de komende tijd!

  • 17 Januari 2019 - 16:42

    Corita:

    Leuk om te lezen. Geniet maar lekker!

  • 20 Januari 2019 - 07:00

    Fred:

    Leuk om je verhaal te volgen. Fijne tijd in Noorwegen!

  • 22 Januari 2019 - 15:35

    Tante Annie:

    Leuk om je verhaal te lezen ga zo door

  • 23 Januari 2019 - 07:51

    Gerda:

    Gezellig om je verhaal te lezen. Het zal zeker een prachtige natuur zijn. Geniet daar ook van, maar ook zeker succes gewenst met het studeren.
    Liefs gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 07 Jan. 2019
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 3406

Voorgaande reizen:

11 Januari 2019 - 31 Mei 2019

Studeren in Oslo

Landen bezocht: